آرشیو شهریور ماه 1400

آموزش هاي متفاوت

سبك هاي نقاشي

۳ بازديد

انواع سبك هاي نقاشي

تا اينجا بيشتر در رابطه با تكنيك‌هاي نقاشي و ابزار مورد استفاده صحبت كرديم اما در ادامه اين مطلب قصد داريم به بررسي انواع سبك هاي نقاشي بپردازيم و با معروف‌ترين سبك هاي نقاشي آشنا شويم. به اين ترتيب، اگر ابزار و تكنيك نقاشي خود را انتخاب كرده باشيد مي‌توانيد با آشنايي با انواع سبك هاي نقاشي و تمركز بر روي علاقه خود، آثار هنري مناسبي را خلق كنيد.

رئاليسم

«رئاليسم» (Realism) به عنوان يك جنبش هنري ابتدا در فرانسه در حدود سال‌هاي ۱۸۴۰ و در زمان انقلاب فرانسه شكل گرفت كه پاسخ مستقيمي به «رمانتيسيسم» (Romanticism) بود كه در اروپا و در اوايل قرن نوزدهم رواج داشت. رئاليسم را مي‌توان بر اساس انتخاب و نحوه برخورد با سوژه تعريف كرد كه تلاشي براي نمايش بصري سوژه به همراه تمامي ويژگي‌هاي معمول آن است. رئاليسم در حقيقت، دور شدن از هر رويكردي است كه سبب شود يك نقاشي، مصنوعي به نظر برسد.

اين هنر از پرسپكتيو جهت خلق فضا و عمق به گونه‌اي استفاده مي‌كند كه سوژه به شكلي واقعي نمايان شود. به اين ترتيب، سوژه‌ها در نقاشي‌هاي رئاليسم، افرادي معمولي را تشكيل مي‌دهند كه مشغول فعاليت روزانه خود در محيطي غير دراماتيك هستند. اين سبك نقاشي را مي‌توان در آثار هنرمندان زير مشاهده كرد.

  • «گوستاو كوربه» (Gustave Courbet)
  • «اونوره دوميه» (Honoré Daumier)
  • «ژان فرانسوا ميله» (Jean-François Millet)
  • «ژان بتيست كامي كورو» ( Jean-Baptiste-Camille Corot)

نقاشي به سبك رئاليسم از گوستاو كوربه

پينترلي

سبك «پينترلي» (Painterly) يا «نقاشانه» در پايان قرن نوزدهم زماني ظهور كرد كه انقلاب صنعتي، اروپا را فتح كرده بود. در اين سبك از نقاشي، نقاش قلم‌مو را با كنترل كمتر و به شكلي روان بر روي بوم حركت مي‌دهد به گونهاي كه آثار قلم در اثر نهايي نمايان است. آثار نقاشاني همچون «آنري ماتيس» (Henri Mattise) و «اوژن بايزرمان» (Eugenie Baizerman) از جمله آثار معروف در اين زمينه به شمار مي‌آيند.

سبك هاي نقاشي

امپرسيونيسم

از جمله سبك هاي نقاشي بايد به سبك «امپرسيونيسم» (Impressionism) اشاره كرد. امپرسيونيسم از جمله جنبش‌هاي هنري قرن نوزدهم به شمار مي‌آيد كه در آثار بسياري از هنرمندان از جمله «كلود مونه» (Claude Monet) ديده مي‌شود. از ديگر هنرمندان امپرسيونيسم مي‌توان به افراد زير اشاره كرد.

  • «پير آگوست رنوار» (Pierre Auguste Renoir)
  • «كامي پيسارو» (Camille Pissarro)
  • «آلفرد سيسلي» (Alfred Sisley)

اين افراد سعي داشتند كه به كمك ضربات كوچك، باريك و نمايان قلم به طور دقيق و عيني برداشت‌هاي بصري را به تصوير بكشند و در اين ميان، حركات و تغيير كيفيات نور نيز نمايان باشد. امپرسيونيسم سعي داشت به جاي نمايش دقيق جزئيات، جلوه‌هاي بصري كلي را به نمايش بگذارد. براي به نمايش گذاشتن تاثير رنگ‌هاي شديد در كارهاي امپرسيونيسم از ضربات متغير و كوتاه قلم بهره گرفته مي‌شد.

سبك هاي نقاشينقاشي به سبك امپرسيونيسم از كلود مونه

فوويسم

«فوويسم» (Fauvism) از جمله سبك هاي نقاشي به شمار مي‌آيد كه توسط گروهي از نقاشان مدرن در اوايل قرن بيستم بكار گرفته شد. در آثار اين نقاشان، تاكيد بيشتر بر روي كيفيات سبك نقاشانه (پينترلي) بيش از ارزش‌هاي رئال امپرسيونيست بود. در سبك فوويسم اعتقاد بر اين بود كه رنگ‌ها و واقعيات فيزيكي بايد از يكديگر جدا شوند. بر اين اساس، رنگ‌ها بايد بيانگر احساس نقاش باشند و بنابراين، از رنگ‌هايي شديد بويژه قرمز استفاده مي‌شد.

باوجود اين‌كه فوويسم در سال‌هاي ۱۹۰۴ شروع شد اما اين جنبش تنها چند سال دوام داشت و از جمله هنرمندان اين سبك مي‌توان به «آنري ماتيس» و «آندره دورن» (André Derain) اشاره كرد.

 

نقاشي به سبك فوويسيم اثر آنري ماتيس

اكسپرسيونيسم

سبك «اكسپرسيونيسم» (Expressionism) يا «هيجان‌نمايي» به سبكي شناخته شده است كه در آن، ابراز احساسات نمايان مي‌شود. اكسپرسيونيسم و فوويسم تا حدي شبيه به يكديگر هستند با اين تفاوت كه بر خلاف فوويسم، اكسپرسيونيم بر روي رنگ‌ها تمركز ندارد. از مشخصه‌هاي مورد تمايز در اكسپرسيونيسم مي‌توان به نمايش شكلي ابرگونه و منحني‌وار از احساسات انساني، نمايش ساختمان‌ها، اشيا و افراد به شكل مواج و اغراق آميز اشاره كرد.

www.naghashik.ir